Het Kretenzer dieet

Het ideale dieet

"Op internationaal vlak is er veel discussie over en grote belangstelling voor het ideale dieet dat de gezondheid van de mensen kan verbeteren door ziektes af te wenden. Al sinds de oudheid lijkt het traditionele Kretenzer voedingspatroon zo'n dieet te zijn, het bevat namelijk alle juiste ingrediënten. In 1960 startte een vergelijkende studie tussen 7 geïndustrialiseerde landen. Een 700-tal Kretenzer mannen afkomstig van het platteland stonden onder medische observatie, hun gezondheidstoestand werd regelmatig gecheckt. Tot nu toe heeft deze groep het laagste sterftecijfer voor hartaanvallen en voor verschillende vormen van kanker. Deze studie heeft ook aangetoond dat de Kretenzers de hoogste levensverwachting hebben. Toen in 1991, 31 jaar na het begin van het onderzoek, de Afdeling Sociale Gezondheid van de medische faculteit van de Universiteit van Kreta deze groep nogmaals controleerde, bleek 50 % van de Kretenzers nog in leven te zijn, terwijl er in Finland geen enkele overlevende meer was.

...Tot voor kort was het Kretenzische voedingspatroon eenvoudig en compleet: vanzelfsprekend olijfolie, die zorgt voor 1/3 van de dagelijkse behoefte aan energie, maar ook granen, voornamelijk brood, peulvruchten, groenten en fruit en, in mindere mate, kaas, melk, eieren, vis en een glaasje rode wijn bij iedere maaltijd…

Gezond dieet

piramide van het kretenzer dieetRekening houdend met de moderne levensomstandigheden zouden we willen aanraden om terug te keren naar de traditionele Kretenzer eetgewoonten, zij het met een verlaagde consumptie van vlees en andere dierlijke producten. Anderzijds zou 85 % van onze dagelijkse voeding moeten bestaan uit granen (voornamelijk brood), peulvruchten, groenten en fruit.

Olijfolie

Het gebruik van olijfolie moet zeker voortgezet worden. Diverse recente en ook oudere studies hebben uitgewezen dat deze uitstekende olie een uiterst belangrijke rol speelt in de bescherming tegen ziektes en in het behoud van een goede gezondheid. In tegenstelling tot andere plantaardige oliën, is olijfolie rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten die bestand zijn tegen oxidatie: ze verkleinen de hoeveelheid slechte cholesterol (de zogenaamde LDL of Lage Densiteit Lipoproteine), zonder de goede cholesterol aan te tasten (de zgn. HDL of Hoge Densiteit Lipoproteine). Deze laatste beschermt tegen aderverkalking,…."

Antonis Kafatos Professor in Preventieve Gezondheidszorg en Voeding Universiteit van Kreta

Uit het boek van Maria en Nikos Psilakis: "Cretan Cooking", KARMANOR uitgave, ISBN 960-7448-11-1

Ga rechtstreeks naar:

Geografie KretaKlimaat KretaOlijfbomen en KretaKretenzer Dieet